Co jest przyczyną pocenia się podczas snu? Stan choroby? A może źle dobrany materac?

Jeśli często pocisz się w nocy koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Przedstawiamy podstawowe przyczyny przegrzewania się organizmu podczas snu oraz doradzamy, jak sobie z nimi radzić.

Zbadaj swój materac do spania, może to on jest przyczyną pocenia

Chorobowe przyczyny pocenia się w nocy

• Klimakterium. Uderzenia gorąca towarzyszące menopauzie mogą wystąpić w nocy i powodować pocenie się. Jest to bardzo częsta przyczyna nocnych potów u kobiet. Czasem stosuje się odpowiednią terapię hormonalną, która może zmniejszyć przykre objawy menopauzy.
  • Idiopatyczna nadmierna potliwość. Idiopatyczna nadmierna potliwość jest stanem, w którym ciało przewlekle wytwarza zbyt dużo potu bez żadnej możliwej do zidentyfikowania przyczyny medycznej. Ta choroba powinna być zdiagnozowana przez lekarza oraz odpowiednio leczona.
  • Gruźlica to infekcja najczęściej kojarzona z nocnymi potami. Ale infekcje bakteryjne, takie jak zapalenie wsierdzia (zapalenie zastawek serca), zapalenie kości i szpiku (zapalenie kości) i ropnie mogą powodować nocne poty. Nocne poty są również objawem zakażenia wirusem HIV.
  • Nowotwory. Nocne poty są wczesnym objawem niektórych nowotworów. Najczęstszym rodzajem raka związanego z nocnymi potami jest chłoniak. Jednak ludzie z niezdiagnozowanym rakiem często mają również inne objawy, takie jak niewyjaśniona utrata masy ciała i gorączka.
  • Leki. Przyjmowanie niektórych leków może prowadzić do nocnych potów. Leki przeciwdepresyjne są powszechnym rodzajem leku, który może prowadzić do nocnych potów. Od 8% do 22% osób przyjmujących leki przeciwdepresyjne ma nocne poty. Inne leki psychiatryczne są również kojarzone z nocnymi potami. Leki stosowane w celu obniżenia gorączki, takie jak aspiryna i acetaminofen, mogą czasami prowadzić do pocenia się. Wiele innych leków może powodować nocne poty lub uderzenia gorąca.
  • Hipoglikemia, czyli niski poziom cukru we krwi może powodować pocenie się. Ludzie przyjmujący insulinę lub doustne leki przeciwcukrzycowe mogą mieć hipoglikemię w nocy, której towarzyszy pocenie się.
  • Zaburzenia hormonalne. Pocenie się lub przegrzewanie ciała można zaobserwować z kilkoma zaburzeniami hormonalnymi, w tym guzem chromochłonnym czy nadczynnością tarczycy.
  • Niezbyt często stany neurologiczne, w tym pourazowa jamistość rdzenia, udar mózgu i neuropatie mogą powodować zwiększone pocenie się i mogą prowadzić do nocnych potów.

Gdy jestem zdrowy

Jeśli jednak jesteś osobą zdrową, która pomimo tego poci się w nocy przyczyna Twoich problemów jest kuriozalna. To zły materac, który nie przepuszcza powietrza i nie odprowadza wilgoci.

Do przegrzewania ciała dochodzi w szczególności na materacach wykonanych z bardzo gęstej pianki z pamięcią kształtu oraz na materacach lateksowych oraz wodnych. Struktura tych produktów hamuje naturalną cyrkulację powietrza i zatrzymuje wilgoć pomiędzy materacem a skórą. W wyniku tego ciało się poci, pomimo braku jakichkolwiek chorób.

Dobrze przespana noc? Wybór właściwego materaca do spania ma znaczenie