Co jest przyczyną pocenia się podczas snu? Stan choroby? A może źle dobrany materac?

Jeśli często pocisz się w nocy koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Przedstawiamy podstawowe przyczyny przegrzewania się organizmu podczas snu oraz doradzamy, jak sobie z nimi radzić.

Zbadaj swój materac do spania, może to on jest przyczyną pocenia

Chorobowe przyczyny pocenia się w nocy

1. Klimakterium. Uderzenia gorąca towarzyszące menopauzie mogą wystąpić w nocy i powodować pocenie się. Jest to bardzo częsta przyczyna nocnych potów u kobiet. Czasem stosuje się odpowiednią terapię hormonalną, która może zmniejszyć przykre objawy menopauzy.
  2. Idiopatyczna nadmierna potliwość. Idiopatyczna nadmierna potliwość jest stanem, w którym ciało przewlekle wytwarza zbyt dużo potu bez żadnej możliwej do zidentyfikowania przyczyny medycznej. Ta choroba powinna być zdiagnozowana przez lekarza oraz odpowiednio leczona.
  3. Gruźlica to infekcja najczęściej kojarzona z nocnymi potami. Ale infekcje bakteryjne, takie jak zapalenie wsierdzia (zapalenie zastawek serca), zapalenie kości i szpiku (zapalenie kości) i ropnie mogą powodować nocne poty. Nocne poty są również objawem zakażenia wirusem HIV.
  4. Nowotwory. Nocne poty są wczesnym objawem niektórych nowotworów. Najczęstszym rodzajem raka związanego z nocnymi potami jest chłoniak. Jednak ludzie z niezdiagnozowanym rakiem często mają również inne objawy, takie jak niewyjaśniona utrata masy ciała i gorączka.
  5. Leki. Przyjmowanie niektórych leków może prowadzić do nocnych potów. Leki przeciwdepresyjne są powszechnym rodzajem leku, który może prowadzić do nocnych potów. Od 8% do 22% osób przyjmujących leki przeciwdepresyjne ma nocne poty. Inne leki psychiatryczne są również kojarzone z nocnymi potami. Leki stosowane w celu obniżenia gorączki, takie jak aspiryna i acetaminofen, mogą czasami prowadzić do pocenia się. Wiele innych leków może powodować nocne poty lub uderzenia gorąca.
  6. Hipoglikemia, czyli niski poziom cukru we krwi może powodować pocenie się. Ludzie przyjmujący insulinę lub doustne leki przeciwcukrzycowe mogą mieć hipoglikemię w nocy, której towarzyszy pocenie się.
  7. Zaburzenia hormonalne. Pocenie się lub przegrzewanie ciała można zaobserwować z kilkoma zaburzeniami hormonalnymi, w tym guzem chromochłonnym czy nadczynnością tarczycy.
  8. Niezbyt często stany neurologiczne, w tym pourazowa jamistość rdzenia, udar mózgu i neuropatie mogą powodować zwiększone pocenie się i mogą prowadzić do nocnych potów.

Gdy jestem zdrowy

Jeśli jednak jesteś osobą zdrową, która pomimo tego poci się w nocy przyczyna Twoich problemów jest kuriozalna. To zły materac, który nie przepuszcza powietrza i nie odprowadza wilgoci.

Do przegrzewania ciała dochodzi w szczególności na materacach wykonanych z bardzo gęstej pianki z pamięcią kształtu oraz na materacach lateksowych oraz wodnych. Struktura tych produktów hamuje naturalną cyrkulację powietrza i zatrzymuje wilgoć pomiędzy materacem a skórą. W wyniku tego ciało się poci, pomimo braku jakichkolwiek chorób.

Dobrze przespana noc? Wybór właściwego materaca do spania ma znaczenie